Kalendarium

p w ś c p s n
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 
 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE W GRUPIE DZIECI 4 i 5 LETNICH

Temat kompleksowy: Jak wyglądał świat przed milionami lat

Poniedziałek: Dzień Pluszowego Misia

  • Prezentacja własnych misiów przez dzieci podczas zabawy tanecznej z misiami
  • Słuchanie opowiadania „Historia pluszowego misia”
  • Nauka wiersza pt. „Miś”
  • Zapoznanie dzieci z informacjami dotyczącymi życia niedźwiedzi
  • Roztańczone misie – zabawa taneczna do piosenki.
  • Odgadywanie zagadek obrazkowych o znanych misiach
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Niedźwiadek”
  • Oglądanie bajki tematyczne.
  • Słuchanie fragmentu Biblii dla dzieci

Wtorek: W lesie jurajskim

  • Przygotowanie wystawy dinozaurów. Odnajdywanie w książkach obrazków przedstawiających dinozaury. Opisywanie wyglądu dinozaurów.
  • Kolorowanie wyciętej z papieru sylwety dinozaura. Przypinanie do niej spinaczy, czyli kolców.
  • Utrwalanie poznanych liter: drukowanych i pisanych. Wygrywanie na bębenku rytmu podanego przez nauczyciela. Liczenie w zakresie 6.
  • W świecie dinozaurów – słuchanie wiersza A. Widzowskiej Dinozaury w przedszkolu.
  • Odcisk dinozaura – odciskanie w plastelinie figurki dinozaura.
  • Mały archeolog – poszukiwanie śladu dinozaura ukrytego w piasku.
  • Kolorowanie rysunku W lesie jurajskim.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawę z wykorzystaniem piłki – Wesołe dinozaury.

Środa: Czarne skarby ziemi

  • Dinozaur na obrazku – kolorowanie rysunku, przygotowanie i układanie puzzli.
  • W lesie jurajskim – ćwiczenie pamięci. Zapamiętywanie szczegółów obrazków.
  • Z wizytą pod ziemią – praca z obrazkiem, inspirowana opowiadaniem S. Karaszewskiego Węgiel.
  • Zajęcia umuzykalniające. Zabawy przy piosence Świat sprzed milionów lat.
  • Jadą, jadą wagoniki – wykonywanie wagoników z pudełek po zapałkach. Formowanie z krepiny bryłek węgla.

Czwartek: Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach

  • Wspólne świętowanie urodzin dzieci
  • Utrwalanie etapów powstawania węgla.
  • W poszukiwaniu grudki węgla – odnajdywanie wyciętych z papieru grudek węgla o takim samym kształcie.
  • Podróż do kopalni – zajęcia matematyczne.
  • Słuchanie miotlarza – ludowego tańca śląskiego.
  • Zabawa przy muzyce. Poznawanie tradycyjnych strojów śląskich.
  • Opowieść o dinozaurach – obrazowanie tekstu grą na instrumencie.

Piątek: Lalka dawniej i dziś

  • Ćwiczenia oddechowe – Małymi krokami w przeszłość.
  • Ślady przeszłości – oglądanie książek, encyklopedii przedstawiających świat z dawnych lat. Czytanie fragmentów, które interesują dzieci.
  • Utrwalenie piosenki Świat sprzed milionów lat.
  • Poznajemy historię lalki – rozmowa inspirowana zagadką.
  • Papierowa laleczka – zajęcia plastyczne.
  • Odkrywanie litery l: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Odszukiwanie i odczytywanie ukrytych imion.
  • Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego, uzupełnianego nazwami obrazków.
  • Rytmiczne wyklaskiwanie imion lalek.
  • Wykonywanie i ubieranie papierowej laleczki.
  • Zabawy w kąciku teatralnym, z wykorzystaniem lalek wykonanych na zajęciach.
  • Podsumowanie tygodnia, refleksja dzieci nad swoim zachowaniem. Prace porządkowe. Utrzymywanie w porządku i czystości swojej szafki indywidualnej.

Piosenki, wierszyki, rymowanki i modlitwy dzieci

Piosenka „A ja czekam na Ciebie mój Jezu”

1. A ja czekam na Ciebie mój Jezu,

tak jak kiedyś inni czekali.

A ja czekam na Ciebie mój Jezu,

patrz w ciemności światełko się pali.

Ref.: Jezu przyjdź wołam Cię Jezu przyjdź!

Jezu przyjdź wołam Cię Jezu przyjdź! x 2

2. A ja czekam na Ciebie mój Jezu,

żebyś przyszedł pomiędzy ludzi.

A ja czekam na Ciebie mój Jezu,

byś drzemiące serca obudził

Piosenka „Piosenka o Mikołaju”

1.Puk, puk, puk do drzwi stuka ktoś.

Klik, klik, klik, radośnie dzwoni gość.

Otwieram drzwi, to jesteś ty.

Czekałem tyle dni, więc usiądź tu i ogrzej się.

A ja zaśpiewam Ci.

ref: Mój kochany Mikołaju cały rok czekałem.

Byłem bardzo, bardzo grzeczny, bardzo się starałem.

2.Ha, ha, ha Twój śmiech miło brzmi

Hi, hi, hi radośnie dzisiaj mi.

Otwierasz wór prezentów sznur, przyniosłeś wiele mi.

Ja cieszę się tak miło jest

Zaśpiewam znowu Ci.

Modlitwa Akt nadziei

Ufam Tobie, boś Ty wierny,

Wszechmocny i miłosierny.

Dasz mi grzechów odpuszczenie,

Łaskę i wieczne zbawienie.

Piosenka „Świat sprzed milionów lat”

1. Wiele milionów lat temu

na naszej planecie żyły

na lądach, w powietrzu, w wodach

ogromne dinozaury.

Ref.: Dawno temu na Ziemi

mieszkały dinozaury.

Miały wielkie głowy, ogony,

straszne zęby, pazury.

2. Rosły olbrzymie rośliny,

jak teraz najwyższe drzewa.

Widłaki, paprocie, skrzypy

sięgały prawie nieba.

3. Dzisiaj jest już tak niewiele

dowodów tamtej epoki:

odciski odbite w skałach,

odkryte wielkie kości.

Wiersz „Dinozaury w przedszkolu”

Kto był mieszkańcem naszej planety

przed milionami odległych lat?

Biały pudelek? Ach, nie! Niestety.

Do dinozaurów należał świat!

Na Ziemi ludzi wtedy nie było,

rosły widłaki, skrzypy, paprotki,

za każdym krzakiem coś się czaiło

i to nie były przymilne kotki…

Zębate gady, straszne jaszczury

ważyły więcej niż stado słoni,

na łapach miały ostre pazury,

znosiły jaja wielkości dłoni.

Choć brachiozaury jadły rośliny

gęsto rosnące na kontynentach,

tyranozaury z groźnej rodziny

w mig pożerały mniejsze zwierzęta.

Dziś te potwory brykają z nami.

Jak to możliwe? Skąd się tu wzięły?

Mamy rytmikę z dinozaurami?

Choć meteoryt spadł, nie zginęły?!

Spójrz, sejsmozaury tańczą walczyka,

a dinuś z jaja wnet się wykluje,

mały diplodok koziołki fika…

Co? Uwierzyłeś? Przecież żartuję!

Wszyscy się dziwnie poprzebierali,

bo dziś w przedszkolu jest dinobalik!

Drodzy Rodzice!

Oczekiwanie na św. Mikołaja, to radosny czas i znakomita okazja, by kształtować w dzieciach radość zarówno bycia obdarowanym jak i obdarowywania innych. Trzeba uczyć dzieci już od najmłodszych lat właściwego stosunku do rzeczy materialnych. Każdy człowiek ma potrzebę posiadania rzeczy, ma również potrzebę, by inni szanowali jego własność. Poprzez posiadane przedmioty ludzie zaspokajają potrzebę uznania, potrzeby estetyczne, i wprost potrzebę posiadania. Nie należy uczyć posiadania dla samego siebie, ale poszanowania dóbr materialnych i właściwego do nich stosunku. Chodzi o to, by dziecko szanując posiadane rzeczy materialne, jednocześnie nie przywiązywało do nich nadmiernej wagi, aby nie mierzyło wartości własnej i drugiego człowieka na podstawie tego, co posiada. Warto przy tym uczyć od najmłodszych lat mądrego dzielenia się tym, co posiadamy. Codzienne obcowanie z koleżankami i kolegami stwarza doskonałe okazje, by ćwiczyć się w tej umiejętności.

Jak wspierać dziecko?

Odwiedziny św. Mikołaja są doskonałą okazją, by rozwijać w dziecku nie tylko radość bycia obdarowanym, ale także radość obdarowywania innych. Warto więc zachęcić dziecko, by przygotowało drobny prezent dla kogoś, najpierw zastanawiając się, co może sprawić radość tej osobie.

Warto porozmawiać o … pragnieniach

Warto porozmawiać z dzieckiem o jego pragnieniach, możliwości lub nie ich spełnienia. Należy pomóc dziecku określić, czy warto dążyć do realizacji tych pragnień, a jeśli tak, pomóc wyznaczyć kolejne kroki i wesprzeć je w konsekwentnym działaniu. Pamiętając oczywiście, że cele muszą być „szyte na miarę możliwości” i nie powinny być zbyt odległe. I trzeba uświadamiać dziecku, że inni także mają pragnienia...

Warto poczytać...

L. Olsson. Wierzcie w Mikołaja, Zakamarki

Godziny pracy

dni powszednie
6.30 - 16.30

Nasz adres

Location map

Płatności

Nasz YouTube

Subskrybuj