Ogłoszenia

Kalendarium

p w ś c p s n
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE W GRUPIE DZIECI 3 i 4 LETNICH

Temat kompleksowy: Dary ogrodu​

Poniedziałek: Co to za warzywa?

  • Ćwiczenia szczęki dolnej.​
  • Nazywanie warzyw przedstawionych na obrazku. Rytmiczne dzielenie z nauczycielem (na sylaby) ich nazw (książka).
  • Słuchanie wiersza J. Tuwima Warzywa.
  • Odszukanie na rysunku buraka. Kolorowanie go (karta pracy).
  • Nauka piosenki religijnej Święta Maryjo Królowo

Wtorek: Trzy marchewki, cztery pietruszki

  • Zabawa Co to za warzywa?​Rytmiczny podział nazw warzyw z worka.​
  • Koszyk pełen warzyw – ćwiczenia w liczeniu.
  • Wodzenie po śladach – od kół do warzyw; kolorowanie ich na wskazane kolory. Nazywanie warzyw (karta pracy).
  • Rozpoznawanie warzyw po smaku.
  • Zabawy konstrukcyjne – budowanie dowolnych budowli z wybranych klocków.

Środa: Kiszenie kapusty

  • Ćwiczenia warg i języka.
  • Określanie kierunku od osi własnego ciała.
  • Zabawy przy piosence Kapuściana piosenka.
  • Krótka rozmowa na temat tego, co jest ciepłe, a co – zimne (karta pracy).
  • Słuchanie fragmentu Biblii dla dzieci

Czwartek: Obrazek z warzywami

  • Odszukanie we wkładce obrazków miękkich rzeczy i naklejenie ich pod obrazkiem poduszki. Odszukanie we wkładce obrazków twardych przedmiotów i naklejenie ich pod obrazkiem klocków (karta pracy).
  • Obrazek z warzyw – stemplowanie korkiem.

Piątek: Z ogrodu czy z sadu?

  • Zabawa Wkładamy warzywa do koszy.
  • Teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania I. R. Salach Co z ogrodu, a co – z sadu?
  • Lepienie ulubionego owocu i warzywa z masy solnej.​
  • Historyjka obrazkowa o wróbelku Elemelku (Wyprawka plastyczna).
  • Zabawy konstrukcyjne – budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.
  • Krótka refleksja nad zachowaniem dzieci i wywiązywaniem się z pełnionych dyżurów podczas minionego tygodnia.

Piosenki, wierszyki, rymowanki i modlitwy dzieci

Jak paciorki różańca (piosenka)
Jak paciorki różańca przesuwają się chwile
nasze smutki, radości i troski.
A ty Bogu je zanieś połączone w różaniec
Święta Panno Maryjo pełna łaski.

Święta Maryjo, Królowo (piosenka)  
Święta Maryjo, Królowo  
Naszych codziennych spraw   
Prowadź nas jasną drogą  
/Prowadź nas jasną drogą  
Aż do niebieskich bram.

Urodziny marchewki (piosenka)
Na marchewki urodziny
Zeszły wszystkie się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta
Kartofelek podskakuje,
burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie siadła,
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja blada kalarepko,
Tańczże ze mną,
tańczże krzepko.
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyczka,
to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.

Kapuściana piosenka
1. Wielki rwetes dziś u Basi, bo kapustę Basia kwasi.
Szatkownica poszła w taniec, to ci było szatkowanie!
Ref. Rach, ciach, ciach! Obereczka! Już kapusty pełna beczka! / bis
2. Zaraz Basia ją przyprawi, doda soli i żurawin.
Potem ją ubije wałkiem, aż ubita będzie całkiem
Ref. Rach, ciach, ciach! Obereczka! Już kapusty pełna beczka! / bis
3. Jaka pyszna ta kapusta, że aż sama idzie w usta.
Więc ją jemy na surowo, na surowo, bo to zdrowo!
Ref. Rach, ciach, ciach! Obereczka! I została pusta beczka! / bis

Warzywa (wiersz)
Położyła kucharka na stole:
Kartofle,
Buraki,
Marchewkę,
Fasolę,
Kapustę,
Pietruszkę,
Selery
I groch.
Och!
Zaczęły się kłótnie,
Kłócą się okrutnie:
Kto z nich większy,
A kto mniejszy,
Kto ładniejszy,
Kto zgrabniejszy:
Kartofle?
Buraki?
Marchewka?
Fasola?
Kapusta?
Pietruszka?
Selery
Czy groch?
Ach!
Nakrzyczały się, że strach!
Wzięła kucharka -
Nożem ciach!
Pokrajała, posiekała:
Kartofle,
Buraki,
Marchewkę,
Fasolę,
Kapustę,
Pietruszkę,
Selery
I groch -
I do garnka!

Warzywa (wiersz)
Lubię ogórki i marchewkę,
A wczoraj zjadłam kalarepkę.
Niech się każdy o tym dowie,
Że ukryte jest w nich zdrowie.

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy kontynuować tematykę zdrowego żywienia. Warzywa, podobnie jak owoce, dostarczają człowiekowi wielu witamin oraz innych składników sprzyjających zachowaniu zdrowia. Dzieci będą utrwalały nazwy warzyw, liczyły je, dzieliły na sylaby, oraz klasyfikowały ze względu na różne cechy, np. kształt, kolor.

Jak wspierać dziecko?

Umiejętność klasyfikacji rzeczy ze względu na określoną cechę pomaga dziecku zrozumieć świat, dostrzec w nim pewne reguły oraz uczyć się matematyki. Jest to umiejętność, która warto ćwiczyć podczas zabaw w domu. Nawet robienie porządków może być ku temu doskonałą okazją, np. do jednego pudełka wkładamy klocki, do drugiego auta, do trzeciego misie. Jest to proste zadanie dla dorosłego, ale nie dla dziecka. Warto wyszukiwać takie zadania dziecku, aby mogło doskonalić umiejętność grupowania. Wystarczy podsumować krótko każdy ze zbiorów oraz podać ogólną nazwę  i lekcja matematyki dla przedszkolaka gotowa.

Warto porozmawiać o … ulubionych warzywach

Niestety często dzieci nie lubią warzyw. Dlatego warto poszukać nowych smaków i zaproponować dziecku degustację jakiegoś nowego warzywa. Zabawa w odgadywanie warzyw po smaku lub dotyku czy wspólne gotowanie mogą być dobrym początkiem do rozmowy o ulubionych warzywach i polem do odkrywania nowych potraw z ulubionego warzywa.

Warto poczytać…

L. Child, Za nic na świecie nie zjem pomidora, Media Rodzina
Z. Poletyło, Z koszyka ogrodnika, Wydawnictwo WAM

Godziny pracy

dni powszednie
6.30 - 16.30

Nasz adres

Location map

Płatności

Nasz YouTube

Subskrybuj