Jesteś tutaj
Dobra literatura dla dzieci powinna wspierać zdrowy rozwój dziecka we wszystkich wymiarach: emocjonalnym, poznawczym, intelektualnym, społecznym, kulturalnym i moralnym. Książki dla dzieci powinny służyć:
- nauce języka i myślenia: przyczynowo - skutkowego, logicznego, krytycznego, abstrakcyjnego,
- rozwijaniu inteligencji emocjonalnej, w tym empatii i poczucia własnej wartości
- poszerzaniu wiedzy
- rozwijaniu umiejętności społecznych i postaw prospołecznych
- doskonaleniu dobrej komunikacji oraz umiejętności rozwiązywania problemów
- wspieraniu zainteresowań i otwartości na świat
- uwrażliwianiu na piękno słowa
- budowaniu potrzeb kulturalnych
- rozwijaniu poczucia humoru oraz dobrego smaku
- wzmacnianiu prawego charakteru i najlepszych cech dziecka.
Do głośnego czytania dzieciom warto wybierać książki:
- skierowane do dziecka, zrozumiałe i ciekawe dla niego;
- dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju;
- sensowne - o czymś istotnym dla dziecka lub uczące czegoś ważnego;
- napisane lub tłumaczone poprawnym i pięknym językiem;
- uczące racjonalnego myślenia;
- przynoszące rzetelną wiedzę;
- kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata;
- rozwijające poczucie humoru;
- rozwijające dobry smak, oferujące rozrywkę na wysokim poziomie;
- rozwijające wrażliwość estetyczną;
- niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, zwierząt, przyrody, kraju, uznanych norm społecznych i sprawiedliwego prawa;
- niosące jednoznaczny i pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań, odcinające się od:
- akceptowanych często postaw nieuczciwości (jak ściąganie, zabieranie cudzych rzeczy), przemocy jako sposobu rozwiązywania problemów lub przejawu dominacji, nękania i wyśmiewania innych, cwaniactwa, łamania norm;
- postaw, które ranią ludzi i przynoszą społeczne straty;
- dyskryminacji i szkodliwych stereotypów związanych z rasą, narodowością, wiekiem, wiarą, płcią.