Jesteś tutaj
Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych
Mózg składa się z dwóch półkul mózgowych, obydwie półkule pomimo identycznego wyglądu, wykonują różne zadania, realizują różnorodne funkcje, regulując zachowaniem człowieka.
Zwykle z lewą półkulą związane są funkcje mowy, czytania i pisania.
Prawa półkula jest dominująca podczas rozwiązywania zadań matematycznych, przestrzennych, muzycznych, a także niektórych językowych.
Funkcje lewej półkuli mózgu:
Opracowuje informacje sekwencyjnie (analitycznie, krok po kroku)
Działa według programu odkrywanie relacji między elementami
Porządkuje sekwencyjnie
Przetwarza reguły (w tym językowe)
Przetwarza czas linearnie
Odbiera, zapamiętuje i wytwarza informacje językowe
Przetwarza linearnie teksty czytane (czyta ze zrozumieniem)
„Dostrzega” elementy liter, wszystkie kropki i kreski (ś, ć, ź, з, ż, dż), a także „widzi” zależność między obecnością znaku lub jego brakiem (w literach l, ł lub n, ń)
Dokonuje porównania bodźców poprzez ujęcie relacji związków między nimi np. kreseczka (t), nie ma kreseczki (l); jest pętelka (ą), nie ma pętelki (a)
Odbiera, rejestruje upływający czas
Przetwarza materiał związany z cichym czytaniem
Ukierunkowuje uwagę
Odbiera, identyfikuje i różnicuje dźwięki mowy
Prawa półkula:
przetwarza i przechowuje informacje muzyczne i matematyczne
odbiera informacje dotyczące przekazywanych uczuć
dokonuje przetwarzania wszystkich informacji przestrzennych
rozpoznaje figury geometryczne (kontur, barwa, jasność)
rozpoznaje bodźce zawierające ładunek emocjonalny
reguluje ocenę znaczenia informacji emocjonalnych
Główny problem nieprawidłowego funkcjonowania lewej półkuli mózgu dotyczy zaburzenia sekwencyjności – podstawowego programu przetwarzania bodźców przez lewą półkulę. Do tyka każdej sfery funkcjonowania dziecka, która wymaga sprawności porządkowania „ po kolei”
1.Ruch
Zaburzenia sekwencji ruchowych mogą w konsekwencji powodować opóźnienie rozwoju motorycznego dotyczące małej i dużej motoryki. Opóźnienia te obserwujemy podczas rozwoju dziecka we wczesnych etapach życia , ale utrzymują się często na dalszych etapach
objawiając się obniżoną sprawnością ruchową.
- Problemy z czynnościami samoobsługowymi wynikają z trudności z sekwencyjnym ich ułożeniem. Ma to zwykle ścisły związek z koniecznością wykonania (powtórzenia) sekwencji ruchów.
- Kłopoty z naśladowaniem i z zachowaniem odpowiedniej kolejności dotyczą wszelkich ruchów, które warunkują wykonywanie czynności złożonych. Do takich należą np. ruchy manualne, odpowiadające za precyzyjne wykonanie czynności typu rysowanie, pisanie, wycinanie, lepienie.
- Problemy z artykulacją – sekwencyjność ruchów jest ważną składową poprawnej artykulacji
2. Słuch
Zaburzenia sekwencji słuchowych mogą być przyczyną: - opóźnień rozwoju mowy – do problemu tego mogą przyczynić się kłopoty zarówno z identyfikacją, różnicowaniem i zapamiętywaniem dźwięków mowy, jak i linearnym uporządkowaniem elementów języka odbieranych drogą słuchową. Jako konsekwencję tych zaburzeń możemy obserwować trudności z budowaniem wyrazów z sylab, kłopoty z tworzeniem zdań,
- trudności ze słuchaniem i rozumieniem mowy – zarówno tekstu mówionego, jak i czytanego.
3. Spostrzeganie wzrokowe
Nieprawidłowości analizy i syntezy sekwencji wzrokowych mogą powodować: - trudności z rozumieniem treści obrazków – dotyczy to zarówno obrazków przedstawiających przedmioty, ale przede wszystkim – sytuacje. Problem wynika głównie z dominacji procesów analitycznych – z całego obrazka dziecko potrafi spostrzec jedynie jeden drobny element i na nim skupić uwagę.
- kłopoty z rozumieniem znaczenia symbolicznego – dzieci cechuje często dosłowne rozumienie słów oraz zdań. Nie jest więc zwykle możliwe nazywanie czegoś inaczej, niż dziecko to widzi (klocek nie może być stolikiem) albo odczytywanie znaczeń przenośnych, symbolicznych
- problemy z ujęciem relacji na obrazku (składanie z części, historyjki obrazkowe) –podczas układania całości z części dziecko musi dostrzec wzajemny układ elementów, a nie spostrzegać całościowo podobne umiejętności konieczne są podczas odkrywania zależności w historyjkachobrazkowych. Problemy z zauważaniem relacji oznaczają kłopoty ze spostrzeganiem wzajemnych powiązań, zależności.
- problemy z nauką pisania: przyczyny leżą w przewadze wzrokowych procesów analitycznych nad syntezą. Trudności często ujawniają się w linearnym porządkowaniu m.in. znaków, dzieci mogą dokonywać przestawień oraz odwróceń liter, sylab, wyrazów,
Trudności z sekwencyjnym opracowywaniem materiału dotyczą również:
trudności z porządkowaniem czasowym: przedtem/teraz/potem; na początku/na końcu
problemów z myśleniem przyczynowo-skutkowym – ustalenie przyczyny i skutku jest możliwe wówczas, kiedy wiadomo, co było najpierw, a co potem.
braku rozumienia poleceń wieloczłonowych - wieloczłonowe polecenia wymagają umiejętności ułożenia (zaplanowania) poszczególnych działań w odpowiedniej kolejności.